grøn lyst

Henrik Duer: nytårsfortsæt der holder!

Søde Henrik Duer (kendt fra TV3’s “Ekstrem Fed – et år til at redde livet”), har givet sit bud på, hvordan du holder dit nytårsfortsæt! Henrik er uddannet træningsfysiolog og har mange års erfaring med træning, vægttab og som rådgiver indenfor bl.a. roning. 
403055_2776262758659_2110873900_n
Henrik’s råd for et fedt 2013:
1. Lav en målsætning. Sørg for at den er SMART: Specifik, Målbar, Attraktiv, Realistisk og Tidsbestemt. Det er meget vigtigt, at du tager udgangspunkt i dine egne ressourcer og motivation. Lav hellere en mindre ambitiøs målsætning som, du er “sikker” på at nå. Er du for ambitiøs kan du nemt komme bagud og så stiger risikoen for “at hele kan være lige meget. Det er langt sjovere at være foran end bagud.
2. Få en buddy som har samme interesse som dig. Det giver ekstra motivation. En træningmakker er et godt eksempel. Det er som regel sjovere end at træne alene og derudover så forpligter det. De dage hvor du har svært ved at komme afsted til træning (og de dage skal nok komme), får du trænet fordi du har en aftale og ikke vil skuffe din træningsmakker.
3. Få styr på det nære netværk. Dette punkt kan blive altafgørende for din succes. Hvis du bor sammen med nogen, f.eks. din familie, vil en livsstilændring som regel kunne mærkes af familien, da der vil komme ændringer i din hverdag f.eks. spiser anderledes eller skal bruge tid på at træne. Få dem gjort til en stærk medspiller frem for en modspiller. Inddrag dem som en del af løsningen og forventnings afstem med dem. Jeg har desværre for tit set at de nærmeste ender op med at blive en bremseklods men har gudskelov også set masser af eksempler på det modsatte.
4. Hvad kan forhindre dig i at nå målet? Skriv det ned inkl. løsningerne på dem. Så er du klar når de kommer (ikke hvis).
5. Hvad kan motivere dig i at nå målet? Find ud af hvad som kan sætte fut i motivationen. Er det f.eks. et væddemål, en belønning eller noget helt andet? Det ved du bedst selv.
6. Giv det en chance. Rom blev ikke bygget på en dag. Der går et stykke tid inden du for alvor kan mærke forandringerne. Succes er måske den vigtigste benzin for din motivation når du er i gang. Der går som regel en måned inden du kan mærke en forskel.
7. Hyr en professionel. Hvis livsstilsændringen betyder rigtig meget for dig f.eks. et vægttab, så overvej at hyre en prof. rådgiver, f.eks. en træner, coach, kostvejleder. Hvad du nu måtte have brug for. Det vil i den grad øge sandsynligheden for, at du når dit mål/drøm og det kan være de bedste penge du NOGENSINDE har givet ud. Hvad er din livsstilsændring værd?
155159_10151046532521230_1693543070_n

1 kommentar

  • […] Henrik Duer siger: Mange har slidt med mavebøjninger. Men det har måske været spild af tid. Vil man træne maven bedst muligt, skal man nemlig slet ikke bruge tiden på mavebøjninger. De allerbedste maveøvelser er rent faktisk ikke mavebøjninger. Det er tværtimod en øvelse, hvor man spænder op i muskelkorsettet og holder kroppen stiv som en planke. Den fejl, man typisk laver ved traditionelle mavebøjninger er, at man krummer ryg og bøjer i nakken. Og det er ikke særlig hensigtsmæssigt, når der er belastning på rygsøjlen. Når man laver planken er der ingen krumning omkring rygsøjlen. Derfor er planken bedre end mavebøjninger” […]

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

grøn lyst