Går du og spiser gris - uden at du er klar over det?

LCHF

Jeg blev for nylig kontaktet af Lowcarbshoppen – som sendte mig en masse lækre lowcarb varer. LCHF (Low Carb High Fat) er det nye sort indenfor helse- og kostverdenen – men hvad går det egentlig ud på:

Hvad er LCHF?

LCHF er kost, der indeholder få kulhydrater og meget fedt. Skal du spise efter LCHF’s principper skal du sige farvel til både kartofler og kornprodukter. Når du ikke spiser så mange kulhydrater, er du nødt til, at øge noget andet energigivende – og i dette tilfælde er det ikke dit proteinindtag. Det er derimod fedt – af den gode kvalitet. Altså mættet fedt fra dyr (med mindre du er vegetar som jeg), men også kokosolie. Du må også gerne spise en masse æg (myten med, at mange æg øger dit kolesteroltal er død for længst!). På en LCHF diæt må du også gerne spise rigtig smør, fede oste og fløde. Så billedet af en sund kost, som de fleste af os har, skal der altså vendes lidt op og ned på. Før har fløde, fede oste og smør været enormt udskældt – det er det ikke mere, hvis man lytter til LCHF’s tilhængere.

Alle disse lækkerier var jeg så heldig at få fra Lowcarbshoppen - er allerede i fuld gang med at test-smage :)

Alle disse lækkerier var jeg så heldig at få fra Lowcarbshoppen – er allerede i fuld gang med at test-smage 🙂

Når man nu skærer al kornbaseret kost væk, hvad spiser man så på LCHF diæt? Masser af grønt! Grønsager der vokser over jorden, det vil sige ting som: broccoli, avokado, asparges, hvidkål, rosenkål etc. Du må spise en masse kød, helst fra dyr, som har været på græs (hvilket vel også er mest humant for dyrene), fede mælkeprodukter (sig hej til creme fraise!), olier, nødder og bær.

Hvorfor spise efter LCHF’s principperne?

En kost med fedt giver en lang mæthed og er med til, at holde dit blodsukker stabilt. Du behøver ikke spise hver 2.-3. time, for at undgå at gå “sukkerkold”, svimmel eller måske endda få kvalme. Tilhængere af LCHF kostsammensætningen, oplever også at de får mere energi, en længere og dybere søvn, færre svingninger i humøret etc. Mange oplever også et vægttab – dog uden at føle sult, som nogle diæter kan medfører. Det skulle efter signende også være slut med elevatorvægt, hvis man følger principperne – læs manden bag Lowcarbshoppen’s erfaringer med LCHF her.

Jeg har, som tidligere nævnt, modtaget en skøn pakke med LCHF varer. Jeg har ikke tænkt mig, at hoppe helt med på low carb bølgen, men jeg vil meget gerne teste – og måske implicere nogle af fødevarene i min dagligdag. Forleden blev det f.eks. til proteinpandekager med LCHF marmelade:

DSC_0710DSC_0712DSC_0717Det var rigtig lækkert, min far kom tilfældigvis forbi mens jeg bagte pandekagerne – han var yderst begejstret. Det lækre ved marmeladen er bl.a. at det ikke indeholder gelatine (som kommer fra grise og køer!), det er økologisk og det indeholder kun 43 kalorier pr.100 gram. I “almindelig” marmelade er der nemt over 200 kalorier pr.100 gram. Kulhydratniveauet er 9,5 gram pr. 100 gram – i “almindelig” marmelade er det tal omkring 60-65 gram! Så der er altså lidt at spare – og det smager fuldstændig som marmelade skal.

Jeg har også fået spist en lækker efter-træning-bar:

IMG_948422 gram protein i sådan en fætter – jeg hapsede den lige efter en times bodypump, hvor kroppen skriger efter proteiner. Derudover indeholder den 2,5 gram kulhydrat og gode fibre. Win!

Så indtil videre spiser jeg low carb i ny og næ – næste LCHF indlæg vil omhandle pasta (som jeg ellers undgår) – stay tuned!

Sponsoreret indlæg.

4 kommentarer

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Går du og spiser gris - uden at du er klar over det?