Udfordring: Vegetar i 7 dage

5:2

mzl_Fotor

Pernille, som er ivrig bodystep instruktør og som træner i det træningscenter, hvor jeg også tilbringer mange timer, spurgte mig, om jeg ikke havde lyst til, at skrive om hendes diæt, som hun afprøver i denne periode. Det var jeg ikke længe om, at takke ja tak til.

Pernille tester lige i øjeblikket diæten 5:2, som kort beskrevet går ud på, at du spiser som du plejer 5 dage om ugen og de resterende 2 dage “faster” du – det betyder dog, at du må få 500 kalorier på disse fastende dage. De 500 kalorier kan du fordele hen over dagen, som det passer dig, men du rådes til ikke at småspise dagen igennem, da pointen er, at du skal faste. På fastedagene handler det om, at opnå mest mulig mæthed for færrest kalorier. Det betyder, at du skal spise proteinrigt og holde dig til fødevarer, der har et lavt glykæmisk indeks (GI), hvilket vil sige, at de ikke får dit blodsukker til at stige for meget (det kunne være frugt, grønt eller kylling).

  • Du kan taber dig cirka et halvt kilo om ugen,
  • Du mindsker risikoen for at udvikle en række aldersrelaterede sygdomme som f.eks. kræft,
  • En række reparations-gener bliver aktiveret i kroppen,
  • Bugspytkirtlen får en pause, hvilket øger insulinfølsomheden og dermed reducerer risikoen for at udvikle fedme, diabetes, hjertekar-sygdomme og problemer med indlæring og hukommelse,
  • Du slipper for, at tælle kalorier hver dag, og du kan stadig spise det, har lyst til det meste af tiden – i modsætning til, hvis du er på en “almindelig” slankekur. Kilde Alt for Damerne.

Planen er, at Pernille afprøver diæten de næste 4 uger, hvor hun under hele forløbet vil holde skarpt øje med sin fedtprocent og fysiske målinger, som pt. ser sådan ud (pr. 24 august):

  • Højde (som der næppe sker noget med..) 170 cm,
  • Vægt 70,8 kg,
  • Fedtprocent 26,3,
  • Muskelvægt 49,6 kg,
  • Taljemål 83 cm,
  • Hoftemål 105 cm.

Pernilles umiddelbare mål er, at tabe 5 kg – Pernille vil gerne tabe sig, for at opnå bedre trænings resultater, især fordi hun træner hårdt – og der fungerer de ekstra kilo dårligt for hende.

image (2)

Mandage og torsdage er fastedag. Søndag er altså en helt normal dag med normale måltider, mandagen starter uden morgenmad, en frokost på omkring 300 kalorier, ingen aftensmad. Du kan på de fastende dage, drikke al det du vil af kaffe, te og vand. Pernille gemmer 200 kalorier til mælken i kaffen, på de fastende dage. Tirsdag, onsdag, torsdag er så igen normale spisedage med morgenmad, frokost og aftensmad.

Oplevelser med 5:2 diæten indtil videre: maverumlen, men ingen overdreven sult. Følg Pernille’s diæt de næste par uger her på bloggen – skriv endelig, hvis I har nogle spørgsmål!

Læs mere om det at faste her og her. Følg desuden de seje piger, som i denne uge spiser helt vegetarisk @cathrinerose @camrokk @kesmer og min egen @helsematildedk – mere om dét projekt i næste uge!

2 kommentarer

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Udfordring: Vegetar i 7 dage