Alt det du laver udenfor træningscenteret

Plank it / Kort er godt

1598243_270685526413556_2082198470_nHar noget af et had/kærlighedforhold til planken. Egentlig kan jeg godt lide den fordi den er så enormt effektiv, men samtidig hader jeg den fordi den er hård. Sådan har jeg det i virkeligheden nok med de fleste træningsøvelser og planken er ikke en undtagelse.

Der var engang hvor jeg gerne ville kunne holde en planke længst muligt – der var faktisk en periode hvor instagram (inklusiv min egen profil) eksploderede med billeder af planken og ikke mindst hvor længe den blev holdt. Jeg er blevet klogere efter mit bekendtskab med ham her – min personlige træner. Rasmus er af den overbevisning at planken skal være kort og hård, helst med vægte liggende på lænden.

Tsk!” tænkte jeg, da Rasmus bad mig holde planken med 10 kg på ryggen i 45 sekunder – “barnemad” nåede lige akkurat at strejfe mig inden han lagde de tunge vægte på min ryg. Jeg kunne lige nøjagtig holde 45 sekunder inden jeg nærmest fladede ud i gulvet med en stadig sitrende krop. Jeg prøvede igen – denne gang ville jeg kunne holde i et minut, hvilket lige lykkedes mig, kun takket være at jeg er stædig som en i helvede.

Jeg kan snildt holde planken i flere minutter af gangen, tror faktisk min rekord er omkring de 7 minutter, men det er altså også uden vægt. Du er simpelthen for “god” hvis du kan holde planke meget mere end 1 minut – så skal du have vægt på. Sørg stadig for at holde den gode holdning:

Albuerne skal være under skuldrene, nakken i lige forlængelse af rygsøjlen, kig ned i gulvet, hold hoften høj, hold numsen nede og pres dig op mellem dine skuldreblade, så du ikke “synker” ned. Få din træningsmakker til at placere vægtskiver på din lænd og sæt et ur. Se så hvor længe du kan holde dén. Kan du holde den meget længere end 1 minut, så skal du have mere vægt på. Husk stadig at have den gode teknik og holdning i øvelsen.

Prøv kræfter med den og mærk forskellen. Dén kunne i hvert fald mærkes her. Også i dagene efter. Lige nu eksperimenterer jeg med 25 kg i 30 sekunder, dén er værre – men jeg kan hurtigt mærke at jeg bliver stærkere i min core.

FACEBOOK INSTAGRAM BLOGLOVIN’

Bukserne kan du finde her – jeg bruger dem både til træning og som hyggetøj – de er vist kun tilbage i sorte, men det bliver de ikke mindre behagelige af!

 

7 kommentarer

  • Det var da en god idé 🙂 Jeg hader også planken og er faktisk lidt dårlig til den..

    http://www.dervarengangenpige.dk

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Helt enig, udbyttet af at lave planken flere minutter i træk eller 100-vis af maverulninger er ikke så højt som mange går og tror. Man skal finde de øvelser, som er hårde ved et relativt få antal gentagelser, og der findes masser af krævende maveøvelser, så der er god mulighed for at variere sin træning 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Rikke

    Hvad med at lave dynamisk planke? Det er alligevel sjældent du skal være helt stabil når du bare “står stille”, som du gør i alm. planke – hvorimod dynamisk stabilitet er langt mere funktionelt! Dét synes jeg du skal skrive noget mere om 🙂
    (og giver dig dermed hundrede procent ret i, at det er håbløst at ligge i planke i mere end 1 minut… hvad skal det dog til for?)

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Trine

    Jeg er meget enig i dine (og Rasmus’ synspunkter) hér. Jeg ville bare lige høre, hvorfor du ligger med armene oppe på den der plade? 🙂
    Kh Trine

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Helse Matilde

      Hej Trine, fordi underlaget stikker noget så forfærdeligt 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • […] følger skønne søde HelseMatilde på Instagram, men faldt lige over dette indlæg om planken på hendes […]

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Rasmus er sådan en fornuftig fyr – hils ham fra mig! Dejligt at du kunne lide hans forslag, det er en glimrende måde at lave progression i træningen på. Du kan eventuelt finde mere inspiration til at gøre planken sværere her: http://maxer.dk/videoer/planke-meget-oevet

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Alt det du laver udenfor træningscenteret