Glad pige

Svar på spørgerunden

IMG_5735

 

For nogle uger siden lavede jeg en spørge-runde her på bloggis. Sikke mange søde mails og spørgsmål jeg har fået – tusinde tak for dem ♥ Jeg har prøvet at svare på de fleste her:

Hvordan får du nok protein, når nu du ikke spiser kød? 

Jeg spiser jo fisk, så der er gode proteiner at hente der. Derudover spiser jeg mange æg (dog højst 2 om dagen), skyr, kikærter, bønner og lignende. Når jeg har trænet hård styrketræning, hvilket er tilfældet 3-4 gange om ugen, drikker jeg risprotein som altså er 16 gram protein pr. shake.

Tager det aldrig nogensinde pippet fra dig, at folk kan være så ubehagelige? Jeg synes at du er en meget åben person, både med de personlige ting du smider på bloggen og i form af billeder på instagram. Jeg synes personligt at du er dybt inspirerende og en sej kvinde, men man skal trods alt være meget tykhudet for at kunne klare nogle af de respektløse kommentarer du har fået kastet efter dig. Hvordan klarer du ikke at lade dig gå (for meget) på af den slags?

JO! Jeg kan godt blive rigtig sur, frustreret og ked af det, når nogle vælger at svine mig til online. Det er desværre noget man bliver nødt til at tage med, når man vælger at skrive en offentlig tilgængelig blog. Den værste kommentar jeg har fået er nok denne – som virkelig gjorde mig ked af det. Siden har jeg prøvet at lade det prelle af på mig, men det er nemmere sagt end gjort. Jeg lægger meget tid, energi og glæde i min blog og det er en del af mig, så det kan godt gøre ondt når nogle vælger at være kritiske. Tykhudet bliver jeg nok aldrig, men jeg bliver bedre til at ignorerer det. Der er heldigvis så mange søde og rare beskeder og kommentarer, og de betyder langt mere end de få dårlige.

Dit hår og dine øjenbryn er simpelthen så fine! Farver du øjenbryn? Og gør du noget særligt for at holde dit hår tykt og glansfuldt?

Hæ, havde ikke lige regnet med denne form for spørgsmål, men blev meget glad for denne mail. Jeg er dårlig til at gøre noget ud af mig selv, jeg har det bare bedst i sportstøj og med håret oppe i en knold. Jeg vasker mit hår (næsten) dagligt, fordi jeg træner så meget, men jeg har været så heldig at have arvet min mors enormt tykke hår – så det er ret robust. Jeg sørger for at blive klippet regelmæssigt og så bruger jeg en mild shampoo uden parfume, tager en hårkur 1 gang om ugen. Jeg bruger ikke balsam men hårolie efter jeg har været i bad. Jeg lader olien sidde i håret i 10 minutter før jeg reder det ud, men oftest reder jeg slet ikke mit hår. Jeg føntørrer det sjældent, jeg kan bedst lide at mit hår lufttørre. Mine øjenbryn farver jeg op med lidt mørk øjenskygge – det pynter lidt når jeg nu ikke bruger mascara så tit.

Jeg går til crossfit tre gange om ugen og løber et par gange. Når jeg træner så træner jeg hårdt. Jeg elsker at presse mig selv og synes det er fascinerende at se hvad jeg kan få min krop til at gøre. Men jeg har haft et par skader indenfor de sidste par år netop fordi jeg har presset min krop for hårdt. Derfor ville jeg spørge hvordan du vurdere dine grænser? Og hvordan du ved når man skal lytte til sin krop? Hvordan kan du kende forskel på gode og dårlige smerter?

Jeg elsker også at presse mig selv, det er det fedeste i hele verden! Jeg har heldigvis (7-9-13) ikke haft en skade endnu – og det er nok fordi jeg er god til at mærke min krop. Jeg laver aldrig en øvelse eller et løft, der gør ondt. Det må godt være hårdt og stærkt udfordrende – men det må ikke gøre ondt. Jeg tror at man bliver bedre til at kende sine grænser – jo mere man prøver dem af. Jeg skal f.eks. passe på med for meget vægt på min venstre skulder, fordi den hurtigt siger fra. For mig er god smerte at musklen syrer til, den dårlige smerte er den der gør ondt og så stopper jeg med det samme!

Hvordan laver du intervaltræning og hvor tit?

Jeg laver intervaltræning hver gang jeg styrketrænet, hvilket er 4-5 gange om ugen. Jeg gør det oftest på løbebånd, men romaskinen er også et hit. Jeg løber 30 sekunder med 10 km/timen med en stejl stigning. På de løbebånd som jeg løber på, hedder stigningen 10 – hvilket er ret stejlt. Det var ikke sjovt at “lære” at løbe intervalløb, men det giver virkelig noget! Det fucker med det psykiske, men er bestemt også en udfordring rent fysisk.

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad dit arbejde går ud på, hvordan en helt almindelig træningsuge ser ud for dig, og om du kan anbefale nogle gode træningssko (til fitness og styrketræning, ikke løb!)

Jeg er uddannet pædagog med speciale i idræt. Jeg arbejder på en skole i Nordsjælland hvor jeg både er med i en klasse og med i SFO’en. Jeg arbejder med børn fra 6-9 år og jeg har arbejdet der i snart 3 år.

En træningsuge for mig ser typisk således ud:

Styrketræning 4-5 gange om ugen – hele kroppen arbejdes igennem, intervaltræning til sidst. Jeg prøver at holde 1 hviledag om ugen, men der går jeg gerne en tur, powerwalker, løber eller strækker ud. Jeg er glad for pilates i perioder, men det er altså et lidt for langsomt tempo til mig. Men det er godt for min krop, så jeg prøver at prioritere det. Udover styrketræningen tager jeg ofte en dag hvor jeg træner balance på bold, bruger min foamroller, spinner med min far for hyggens skyld eller løber en tur for at løsne op.

Jeg har brugt fivefingers i mange år efterhånden og de gør bare deres arbejde bedst. De støtter ikke op om anklerne, hvilket tvinger anklerne til at “holde” sig selv. Før jeg trænede med fivefingers vred jeg ofte om, det gør jeg meget sjældent nu. Jeg sværger til de sko, selvom de ikke er kønne. Jeg køber dem på alun.dk.

Jeg vil meget gerne vide mere om din kost! Hvilke kosttilskud tager du, spiser du brød og hvordan ser din kost ud til hverdag.

Jeg tager MK olie som jeg har skrevet om her, derudover tager jeg kalk, jern, B12, zink og magnesium. Jeg spiser brød, dog sjældent lyst brød. Jeg elsker rugbrød og spiser gerne 1 stykke om dagen. Helst med rigtig smør, hummus, rygeost eller nøddepostej.

Jeg har som sådan ikke en kostplan, men jeg spiser altid frugt om morgenen, 500 gram grøntsager til frokost og 300-400 gram til aftensmad. Jeg sørger for at få i hvert fald 80 gram protein i løbet af en dag. Jeg har altid snacks med mig på farten – 40 gram nødder og 2 stykker mørk chokolade.

Hvilken type proteinpulver vil du anbefale at man køber?

Det er jo en jungle og enormt individuelt. Jeg har prøvet mig meget frem, jeg har ladet helt være med at drikke protein – men nu er jeg igen begyndt på risprotein og det er altså det bedste for mig. Min mave kan simpelthen ikke klare proteinpulver lavet på mælk – men igen, det er jo meget individuelt. Risprotein er lidt dyre og har ikke så meget protein som dem der er lavet på mælk, men så sørger jeg bare for at få protein fra andre kilder også. Jeg sværger til Sunwarrior som jeg køber på nettet, helst på netspiren.dk.

Det var de spørgsmål jeg kunne nå at svare på i denne omgang. Jeg har fået en del spørgsmål om min lillebrors død – det har jeg ikke rigtig lyst til at skrive så meget om lige nu, måske jeg engang kan fortælle min historie her på bloggen, men jeg hverken kan eller vil lige nu. Det håber jeg at I forstår.

I er altid velkommen til at stille spørgsmål, også selvom jeg ikke har en spørgerunde.

Tak fordi I læser med – det betyder meget for mit blogger- ♥

BLOGLOVIN’ FACEBOOK INSTAGRAM

10 kommentarer

  • Pia

    Hej Mathilde. Det er altid sjovt at “møde mennesket” bag bloggen. Nu synes jeg du er meget åben i forvejen og når man følger dig via Insta blir det meget hverdags agtigt også.

    Meget inspirerende ift. træning osv. Så KEEEEEP up the good work.

    Jeg har et spørgsmål, det er omkring MK olien. Jeg har googlet mig skør i hovedet omkring olie. Jeg er kommet frem til at det blir MK Olien, som du også har skrevet om. Min spørgsmål er, om man SKAL tage juicen også? Er det en fordel eller kan man undlade den?

    Mhv Pia

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Marie

    Hvis du styrketræner (og laver intervaller) 3-4 gange om ugen, og holder 1 pause dag, hvad sker der så med de sidste 2-3 dage?:)

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Christina

    Rigtig fint og personligt indlæg. Det er super fedt med disse spørgerunder, da man jo har mulighed for at lære dig bedre at kende. Selvom du er meget åben og ærlig i alle dine indlæg, så er der jo altid noget man som læser er lidt nysgerrig på at vide mere om 🙂
    Du virker som en rigtig sød kvinde med ben i næsen, som har et meget realistisk syn på træning og kost, og det er virkelig dejligt i disse tider, hvor det går lidt for meget op i at være slank og udenlukkende leve efter kostplaner.
    Håber du fortsætter din blog mange år endnu 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Marie

    Hvis du styrketræner (og løber intervaller) 3-4 gange om ugen, og holder 1 hviledag, hvad så med de 2-3 andre dage? :)))

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Mht at kende sin grænse, så er det noget jeg har brugt ret meget tid på at lære….til tider nødtvungent!

    Dette er mest møntet på styrketræning, men kan også bruges i Crossfit sammenhæng.

    Generelt skal man tage en præventiv deload uge hver 6-8 uge for at lade centralnervesystemet og leddene få en puster. Deload er en uge på halv kraft. Dvs. enten kører man samme vægt og halvt så mange reps eller også kører man 50% vægt og samme antal reps.

    Og man kan også tage en uge helt væk fra vægtene og bare køre aktiv hvile i stedet.

    Hvis man vælger at tage en mere intuitiv rute, så er der nogle småting der kan indikere at det er tid til at tage en pause….det kræver dog at man lytter til sin krop:

    1) Man har nagende småskader: man har ondt i fødderne/anklerne/knæene/skuldrene/hoften, men er ikke decideret skadet.

    2) Man er ikke motiveret for at træne, men vil hellere spise chokolade og se Game of Thrones.

    3) Man har ingen appetit og/eller sover dårligt.

    4) Musklerne føles flade energimæssigt og man slæber sig igennem sit program.

    Hvis ovenstående tegn er til stede, og det er mere end 6-8 uger siden man har deloadet, så er det måske på tide at deloade igen.

    Hvis ovenstående tegn er til stede, og man lige har deloadet, så er man måske rigtigt brændt ud og trænger til at tage en pause på 2 uger helt væk fra vægtene og komme tilbage med et helt nyt program.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Britta

    Ih Mathilde.. Først tak for en super god blog, med rigtig mange gode indlæg. Men der er bare en lille ting der frustrere mig.. Og det er at du kalder dig vegetar når du spiser fisk. En vegetar spiser pr definition ikke dyr, og når en så eksponeret person som dig kalder dig selv for vegetar alligevel, så gør det det super svært for os andre at få folk til at forstå hvad en vegetar egentlig spiser :/

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Helse Matilde

      Hej Britta – tak for din ros, jeg er glad for at du læser med. Hvor er det du læser at jeg skriver at jeg er vegetar?

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Britta

      blandt andet i dit indlæg om raw proteinbar, hvor du fortæller at du har været vegetar i 4,5 år (d. 20.02.14)

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Helse Matilde

      Jeg er pesco vegetar – hvilket jeg også skriver 😉 I en snæver vending skriver jeg bare vegetar, men jeg spiser altså fisk engang imellem.

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Rigtig fint indlæg Matilde. Jeg bruger også personligt risprotein som alternativ til valle (mælke) protein.

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Glad pige