Müslikurve fyldt med banan/jordbæris

Kan man være sund på festival?

Indlægget udgav jeg første gang for 2 år siden. Nu er det snart tid til festival igen (jeg skal på Roskilde). Derfor tænkte jeg, at dette indlæg igen var aktuelt – måske skal nogle af jer også på festival?

Guide til en sund(ere) kost på årets festivaler!

Selvom at den står på festival: druk (moderat og dog..), fast food og søvn underskud, vil jeg alligevel gøre en indsats for, at være nogenlunde sund dernede.
Jeg er jo som bekendt vegetar, hvilket gør mulighederne for “købe-mad” begrænset, da det meste er burgere, thai, flæskestegssandwich og hvad de ellers finder på. Dog har festivallen indført, at hver eneste madbod på pladsen, SKAL have mindst én vegetar ret til rådighed. Dét er jeg ret stor fan af!

Hvis du skal på festival eller camping eller kanotur eller noget andet out-door agtigt, så kan du nedenfor få inspiration til hvordan det bliver lidt sundere:

  • Jeg skal købe bananer (som jeg håber kan holde sig nogle dage i en kølebox, som jeg graver ned i jorden), Urtekrams fiberhavregryn (har lånt et trangia så jeg kan lave havregrød hver morgen), en kæmpe pose tørret frugt (ups mange kalorier – men god til den lille sult), grov knækbrød og gulerods knækbrød, muslibarer (se hvordan du laver dem selv her og her) og mine vitaminer.
  • Køber også mandler, tørrede abrikoser og nogle forskellige små knækbrød-snacks.
  • Gulerødder skal med, de skal også ned i “hullet” med bananerne. Håber at det er muligt at få nogle salater dernede, så jeg kan få grønt hver dag.

Jeg vil da lige tilføje, at der også vil blive indtaget nogle øl og nok også lidt junk i ny og næ, det er jo Roskilde!
Når jeg er hjemme igen står den igen på træning og sund kost!

Hvis der er nogle af jer der skal på festival over sommeren – så håber jeg at I får en skøn tur!

FACEBOOK INSTAGRAM BLOGLOVIN’

10 kommentarer

  • […] Læs hele artiklen her på >>: helsematilde.com […]

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • […] Kilde: helsematilde.com | Helsekost […]

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Anna M

    Nutanas bønne-, nødde- og vegepostejer er virkelig også værd at tage med i overvejelserne af vegetarmad, som kan overleve en tur i mudderet (før åbning, vel at mærke…) Det samme gælder baked beans og kidneybønner i chilisause på dåse, som faktisk både kan spises kolde og varme, men når du nu har en trangia til rådighed, så ville jeg nok personligt liige give dem en tur på den 😉

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Sikke et godt tip. Er helt sikkert med dig her. Er også stor fan af kravet om vegetarretten, men det er godt nok ikke nemt, at finde sunde snacks. Det er nogle super gode bus du kommer med, som også giver en lang mæthedsfølelse. Virkelig godt gået og tusind tak for dine fine tips.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Anna W

    Inde på carrotstick.dk er der også et sund på festival indlæg med nogle af de samme ting som dine, men måske kan det inspirere. Der er blandt andet ideen med at benytte sit fitness World medlemskab for gratis bade og lidt træning 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Michelle

    Selvfølgelig kan man være sund på en festival. Jeg er gået igang med at forberede mad og havde egentlig også tænkt mig at lave et mini træningsprogram, men tror bare jeg vil lave lidt forskellige øvelser intensivt i 10-15 min. Bare det at få pulsen op og mærke sine muskler skulle nok kunne gøre det. Kan ikke undvære den følelse mht til mad har jeg ristet forskellige nødder med paprika og Cayenne peber, blandet dem med rosiner og abrikoser, så er der en lækker snack når lækker sulten melder sig. Derudover køber jeg en masse frugt og grønt og deler op så det lige er til at gå til har i øvrigt hørt rygter om at torvehallerne kommer på Roskilde.
    En anden ting som jeg tror jeg kommer til at bruge meget er festivalens mad app ‘appetizer’. Der er en kategori der hedder ‘i’m just sick of grease’. Her kan man finde massere af sunde(re) alternativer. Jeg ska i hvert fald have mig en vietnamesisk nuddelsuppe glæder mig allerede. Hehe
    Der er også en kategori der hedder ‘vegetarian’.
    Nå det blev jo en længere kommentar. Håber du får en fantastisk festival! 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • […] dem med på tur, i skole, på arbejde, på festival, på skovturen eller i […]

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Lise Overgaard

    Tjek lige abrikoserne. Ellers rigtig god festival
    http://www.dr.dk/sundhed/dinsundhed/Jul/Artikler/2009/1203154743.htm

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Anne K

    Dejligt med lidt inspiration. Jeg plejer at have næsten modne avocadoer med – de modner rimelig hurtigt i et varmt telt 😉 De smager skønt på rugbrød sammen med tun. Broccoli og blomkåls buketter kan også sagtens holde sig mange dage. Skærer dem ud hjemmefra og få ned i et par bokse. Derudover som du selv nævner, bananer og gulerødder – agurk, tomater, figenstænger, hjemmebagt knækbrød.
    Har altid en pose havregryn med, og køber så en lille mælk fra de sælgere der går rundt om morgenen, og vupti, så har man morgenmad sammen med en banan.

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Müslikurve fyldt med banan/jordbæris