Linselus

Opstartsforløb // Crossfit Copenhagen

image1 (2) image2

Jeg har kun prøvet crossfit få gange – det har været de hårdeste træninger jeg kan mindes. Burpees, lunges, masser af vægt, masser af tempo og konkurrence. Jeg er ikke blevet bidt af det, fordi jeg havde en fordom om, at det kun var for store (hipster) mænd med skæg, tatoveringer og at man ikke kan dyrje crossfit hvis man ikke kan dødløfte sin egen kropsvægt – mindst.

Men crossfit har altid trukket lidt i mig alligevel – jeg laver blandt andet ofte swings og jeg elsker jo at løfte tungt. Jeg er også et stort konkurrence menneske og jeg elsker at udfordrer mig selv. Der er da også mange der har spurgt mig om jeg ikke skulle prøve at gå lidt mere seriøst ind i crossfit verdenen og nu har jeg endelig gjort alvor af det og startet hos Crossfit Copenhagen i et opstartsforløb.

 

På opstartsforløbet har man mulighed for at lære de basale og fundamentale bevægelser, som bruges i crossfit og man har også mulighed for at se hvordan træningen foregår. Jeg hørte engang at hver crossfit time startede med 7 minutters burpees – dét passer altså ikke (og hvor gjorde det mig usandsynlig glad!). Der er mange ord og slangs som benyttes i crossfit verdenen (rep, wod, OH lunges, DU’s) og det kan man også blive meget klogere på, på opstartsholdene. Og alle starter nogenlunde samme sted. På mit hold er vi omkring 15 personer og man følger så vidt muligt “sit hold”. Det er således også den samme træner hver gang og det kan jeg kun se fordele ved: Træneren har mulighed for at lære dig at kende, dine styrker og dine svagheder, få et indblik i hvad du gerne vil blive bedre til, om du har skader og eventuelle forbehold. Desuden lærer du en masse mennesker at kende og får den der følelse af fællesskab som, for mig, er basal i forhold til min motivation.

Der er mange mænd på mit hold (jeg klager IKKE!), men ikke alle har skæg og mange af dem er “helt almindelige” mænd – forstået på den måde at de ikke er nogle store brød som leger med traktordæk til dagligt. Ud af de omkring 15 personer på holdet, var 5-6 af os piger. For mig gjorde det ingenting (!) – alle starter på hvert sit niveau, uanset køn. Det er helt afslappet og alle kan være med. Der er faktisk også hold for nybagte mødre og for børn!

Vi startede med at varme krop og led op, øvede squats, push ups og legede lidt i ringe. Vi lærer øvelserne stille og roligt inden vi træner sådan rigtigt. Det er jeg stor fan af! En af grundene til at jeg har undgået crossfit centrene er, at jeg hørte at folk fik så mange skader, fordi der var for mange deltagere på holdene og at øvelserne ikke blev gennemgået grundigt nok. Det kan man ikke beskylde Crossfit Copenhagen for! Træneren er meget kompetent og klog (uden at virke bedrevidende) og han viser alternative øvelser så man selv kan vælge alt efter styrke, skader, form etc.

Timen sluttede af med 4 minutters Tabata træning (20 sekunders arbejde, 10 sekunders pause) og dét var hårdt! Vi skiftede mellem mountain climbers og russian twist.

image3 (2) image4 (2)

Alle timerne sluttes af med at alle giver highfives til hinanden – det var lidt grænseoverskridende fordi dét også krævede øjenkontakt med “fremmede” mennesker. Jeg er vant til at klappe (i mine egne hænder) efter endt time nede i mit fitnesscenter – ikke at røre ved hinanden. Men det skulle vi og jeg gjorde det. Og det var faktisk en rigtig fed afslutning! Selvom min hånd var ildrød efter alle mændene havde klappet den ;)

Jeg gik nok lidt ind med den indstilling at crossfit er meget individuelt og “mig mig mig” træning – men jeg tog fejl. Vi grinende, roste og støttede hinanden og det at give en high five til alle holddeltagerne bagefter var bare en fed afslutning!

Jeg skal til crossfit igen imorgen og jeg glæder mig! Vi skal øve teknik i swings og jeg ser frem til at få finpudset teknik og blive udfordret.

Indlægget er sponsoreret.

1 kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Linselus