De her er jeg dybt afhængige af! (nej ikke ostepops..)

Ting du kan lave hvis du (heller) ikke kan sove

snork

Søvn. Dét har aldrig været et problem for mig at få. Jeg har altid haft et godt sovehjerte og har i de seneste par år kunne sove fra det meste (selv en vild morgenfest på Roskilde hvor der kun var en tynd teltdug mellem mig og de glade deltagere). Jeg vågnede oftest i den stilling som jeg havde lagt mig i 8 timer forinden og var en virkelig hurtig starter, sprang (irriterende) hurtigt ud af sengen og var top udhvilet. Men. Sådan er det ikke lige for tiden. Jeg sover virkelig dårligt og det har jeg faktisk gjort i nogle måneder. Det er utroligt så meget det slider på min krop og mit hoved. Jeg bruger oftest nogle timer på at falde i søvn for så at vågne en times tid efter og så skal kampen gentages. De fleste nætter får jeg 3-4 timer og det er ikke sammenhængende søvn. Jeg fatter faktisk ikke at jeg kan stå oprejst – jeg fatter slet ikke at jeg kan smadre mig selv hernede.

Jeg har prøvet det meste: mindfulness (bare ordet giver mig en smule stress, jeg kan bare ikke finde ro), afslappende musik (regnvejr i en regnskov gør det bare ikke for mig!), aften-te (jeg skulle tisse mere den nat end nogensinde før), vejrtræknings øvelser (nej far, de hjalp ikke!), rødvin (okay den hjalp men det er måske ikke så holdbar en løsning), et langt varmt bad inden jeg krøb under dynen (det hjalp måske også lidt) og så har jeg prøvet “træn crossfit hårdt i to timer og gå i seng” (jeg svedte fordi min forbrænding var så høj og havde mere energi end før jeg trænede).

Og når jeg nu ikke kan sove – så kan jeg jo ligeså godt udnytte min tid effektivt. Ja ja, de kloge siger at man bare skal blive liggende i sin seng og slappe af. Men det får jeg sku’ fnidder af. Derfor har jeg lavet en liste over ting som du kan lave, hvis du heller ikke kan sove:

  • Tjek dit budget igennem (måske dét får dig til at sove..)
  • Se om du kan spare penge på din mobilregning her
  • Sorter dine sokker – har du allerede gjort det så tag den videre og sorter dine nylonstrømper
  • Kig på flotte mænd her (okay OKAY det falder du måske ikke i søvn af!)
  • Vask dine make up børster i en mild sæbe og lad dem tørre liggende på et rent håndklæde. Så er det ligesom gjort.
  • Bag det her og spis til du har fyldt din mave så meget at du må ligge ned. Og håb så på at du falder i søvn mens du ligger der.
  • Lav den her – så er din morgenmad ligesom klaret.
  • Lav en Tinder profil og få gigt i fingeren af at bladre
  • Læs denne blog
  • Shop lækkert træningstøj her

Sov godt! (hvis du kan!)

6 kommentarer

  • Olivia

    Det er aldrig sjovt, når man ikke kan falde i søvn.

    Så du programmet på TV2 “Søvnløs”? Her var der en kvinde, som kun havde levet af 2-4 timers søvn om natten i de sidste 7 år. Hun fik frataget sin søvn, altså hun måtte kun ligge i sin seng fra kl 00.30-05.30. På denne måde blev kroppen så træt, at hun nu sover 6 timers sammenhængende søvn. Måske dette kunne hjælpe? 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Camilla

    Hej Matilde, jeg ved godt, at dette indlæg er skrevet i en humoristisk tone, og jeg trak også på smilebåndet, da jeg læste det (det gør jeg af alt hvad du skriver) din bog kan kun blive sjov at læse

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Marianne

    Pyyyhhh det må være hårdt ikke at kunne sove. Jeg har hørt om nogle plastre der heder Lifewave, et af dem er et soveplaster. Det skulle forbedre søvnen, uden brug af medicin. Prøv at Google dem. Værd at forsøge….

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Mia

    Hej Mathilde
    Jeg håber du klarer singlelivet, gik selv fra min kæreste igennem 4,5 i efteråret. Det er sku hårdt, men angående dit søvn problem, altså 3 magnesium piller 45min inden sengetid, det hjælper kroppen med at slappe af så vil næsten love at du bliver træt af dem og falder i søvn 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Line

    Prøv naturmedicinen Baldrian. Det fungerer for mig. Jeg er som dig. Jeg sover normalt som en bjørn i hi, men så er der lige turbulente perioder. Baldrian er din redning ;-)!

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Stille yogaøvelser beroliger nervesystemet og gør det nemmere at sove.. En meget enkel stilling er at ligge med benene op ad væggen i 5 – 10 min. (så bagdelen er helt inde til væggen og evt med en lille pude under bagdel/lænd) lyder måske mærkeligt, men det er en super effektiv måde til at berolige kroppen!
    Held og lykke med det

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

De her er jeg dybt afhængige af! (nej ikke ostepops..)