Jeg har stress – alvorlig stress

image4 (7)

Hvis du følger mig på instagram, så ved du det allerede. Jeg blev for nogle uger siden indlagt med mit hjerte, som havde generet mig igennem længere tid. En dag, hvor jeg virkelig havde meget at se til på arbejdet, oplevede jeg at mit hjerte bankede uregelmæssigt, jeg blev svimmel, jeg fik en mærkelig smag i munden, jeg kom ind i en osteklokke, kunne ikke bevæge mig. Jeg havde 10-12 af de her små-anfald i løbet af dagen og de blev værre og værre. Om aftenen faldt jeg om i metroen og da jeg havde fået slæbt mig ud af metroen (på egen hånd vel at mærke..) tænkte jeg at jeg måtte tage lidt ansvar for mig selv. Så jeg ringede til 1813 som ville se mig med det samme. Jeg ringede til mine forældre som kom og hentede mig og vi kørte sammen på Frederiksberg hospital. Jeg blev indlagt til observation natten over, lægerne ville gerne overvåge mit hjerte. Det var skide skræmmende og jeg græd da mine forældre tog hjem – ligesom jeg gjorde i børnehaven når jeg blev afleveret om morgenen. Lægerne fandt lidt flimmer på mit hjerte, ikke noget alvorligt som sådan – men de kiggede strengt på mig og spurgte om jeg havde travlt eller gik og tumlede med noget bestemt for tiden.

Og den kunne jeg ikke komme udenom. Jeg har travlt og jeg tumler med en del ting. Hvis du læser bloggen regelmæssig så ved du hvad. Ellers kan du læse med her, her og her. Jeg har alt for travlt og jeg er elendig til at slappe af og være i det, som gør ondt og som jeg er ked af. Jeg har altid hundredevis af ting som jeg gerne vil og som jeg oftest når.

Jeg har ignoreret det for længe og min krop siger fra nu. Jeg kan ikke overskue så mange ting lige for tiden og det er helt okay. Jeg øver mig på at lytte til min krop og de signaler den giver mig. Det er svært, for jeg har overhørt den så længe og jeg har et mønster, som ikke giver plads til afslapning og ro. Jeg skal øve mig på at kede mig, jeg prioriterer mobility-træning som er udstrækning kombineret med vejrtræknings øvelser. Det kan jeg varmt anbefale.

Jeg har fået en advarsel og den har jeg tænkt mig at tage alvorligt. Jeg prøver virkelig. Hvordan slapper du af? Husker du af slappe af? Skriv gerne gode råd jeg kan prøve af, jeg er seriøst dårlig til det og jeg har brug for hjælp 🙂

24 kommentarer

  • anette

    Åh stakkels du. Sender dig mange tanker og rigtig god bedring. Pas på dig selv

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Julie

    Mindfulness – eller mere specifikt det med at være til stede i nuet. En lang gåtur i skoven, hvor der kun fokuseres på hvor grønne træerne er, hvor flotte blomsterne er, hvilke dufte jeg møder, hvordan solen eller vinden føles mod kroppen. Det har taget mig utrolig lang tid at lære, men jeg har oplevet det hjælper enormt meget på stress, problemer, bekymringer og hvad der ellers fylder i hovedet.
    Ønsker dig god bedring

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • karen

    Tag en hel dag, hvor du ikke skal se nogen og hvor du heller ikke skal nogen steder. Din mobil må meget gerne være slukket det meste af dagen og alle de andre sociale medier! Så kan du sagtens gå en tur eller pusle eller læse lidt der hjemme, men intet skal være til en bestemt tid og intet skal være nødvendigt. Det gjorde jeg da jeg havde stress og det var mega fucking svært for mig, men det hjalp rigtig meget.

    Det tog mig 3 måneder, hvor jeg tog sådan en dag om ugen at komme ovenpå igen!

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Mit bedste råd er at sove. Nu ved jeg selvfølgelig ikke, om du har svært ved at falde i søvn om aftenen osv. men det var i hvert fald mit største problem, mens jeg var allermest stresset. Min psykolog anbefalede mig at sove så længe som muligt, når først jeg var faldet i søvn, så min krop kunne få ro. Når man er udhvilet, magter man meget mere og alt føles ikke så håbløst. Jeg ved, det er lettere sagt end gjort, da man jo har ting, man skal nå ud over at sove, men det hjalp i hvert fald mig at trække stikket ud og sove igennem.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Camilla

    Jeg håber snart du kommer oven på igen! Selvom det måske lyder lidt spådoms agtigt, finder jeg rigtig meget ro i at meditere, havde ALDRIG troet det var noget jeg skulle gøre, for var sådan lidt ja right, som om det nogensinde skulle virke. Men jeg kan kun klart anbefale det, jeg bruger en guidet chakra meditation med Ole Vadum. Du kan finde den på soundcloud

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Blev ked af at læse det her – for jeg ved præcis hvad du taler om! Har selv dårligt hjerte, dog pga. andre ting, men det er nemlig SÅ vigtigt at lytte efter og huske at slappe af! Håber du får det bedre snart <3

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Du er meget velkommen til at komme en tur til Greve og få en snak. Det er selvfølgelig gratis og under fuld fortrolighed.
    http://greve.stressogdepressionsforeningen.dk/?page_id=70

    Rigtig god bedring og pas på dig selv.

    Mvh. Lars.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Christie

    Gåture. Frisk luft. For mig hjælper det meget at gå med mine hunde, være helt alene og alligevel følges med nogen.
    Ikke stille krav til dig selv og tænk, at det er okay at slappe af. Vasketøjet og madlavningen kan vente – det løber ingen steder. Det er okay at lave ingenting og have morgenhår en hel dag.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Katrine

    Jeg er nyuddannet psykolog og arbejder til dagligt med mennesker, der har oplevet noget lignende det, du nu går igennem.
    Som flere af de andre skriver, er søvn, hvile og det at lave ingenting (fx se fjernsyn) afgørende for at få det bedre.
    Din krop er som et batteri, og lige nu er det kommet helt ned i det røde felt, hvor det blinker og gør alt hvad det kan for at signalere at det trænger til at blive ladt op.
    Gå-ture, Mindfullness og mobility træning kan som sådan være fint nok, men det kan også hurtigt blive til pligter eller noget man ‘skal’. Mange, der får stress, har svært ved at geare ned og fylder i stedet deres dag ud med aftaler, rengøring og alt muligt andet, selvom kroppen føles uendelig træt og tung, og selv en tur ned i brugsen kan synes uoverskueligt. Før man giver slip, lytter til sine egne inderste behov og ikke bare det man tror kroppen har brug for, får man det ikke bedre.
    For mange kan det være svært at holde op med at ignorere sig selv og lære at sige fra, men det er netop det kroppen og hovedet har brug for nu. Du skal restituere, og det kræver meget tid og tålmodighed.
    Rigtig god bedring!

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Camilla

    Frisk luft, vejrtraekningsoevelser, yoga – alt hvor din puls kommer ned. Proever saa vidt muligt ogsaa at lukke af fra omverdenen, ved at lukke alt der hedder sociale medier, og saa laese i stedet. Hvis jeg begynder at stresse over noget jeg skal huske, saa bliver det noteret. Saa kan jeg slappe af igen.
    Laekre self pampering aftener, hvor man koerer haarkur og ansigtsmaske og hoere laekker musik. Dem prioriterer jeg hoejt! Gaa tidligt i seng, uden tv og mobil.

    Rigtig god bedring!

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • OK. Here goes.

    I januar 2014 bukkede jeg sammen af stress efter 1½ år med underbemanding og et stigende antal opgaver samt manglende lydhørhed og opbakning fra ledelsen.
    Jeg havde forsøgt at tale med min leder mange gange, uden at det hjalp, gik til min læge for at få en lægeerklæring, som min leder kun ganske nødtørftigt kiggede på uden nogen permanent løsning – og som faktisk mundede ud i endnu flere opgaver og endnu større pres på mig.
    I ugen op til, at jeg bukkede helt under var jeg glemsom, jeg vrøvlede og jeg havde i det hele taget svært med kommunikation.
    Den sidste mandag i januar havde jeg svært ved at trække vejret ordentligt, jeg var svimmel, havde hovedpine, kvalme og trykken for brystet. Jeg meldte mig syg, gik til lægen, som straks sygemeldte mig. I lang, lang tid.

    Kognitivt brændte min hjerne sammen. Jeg kunne ikke læse, for sætningerne gav ikke mening, jeg kunne ikke fokusere, jeg kunne ikke tale i telefon, for jeg kunne ikke sige en hel sætning uden at gå i stå og ikke vide, hvor jeg startede og var på vej hen, jeg turde ikke åbne postkassen – for sæt nu der var noget, jeg skulle tage stilling til, jeg kunne ikke huske noget som helst (hvis jeg skulle handle, skulle ALT skrives ned, og jeg kunne ikke huske om aftenen, hvad jeg havde lavet i løbet af dagen), jeg kunne ikke føre en almindelig samtale med min mand, kunne ikke forstå argumenter og sammenhænge. Jeg følte, at jeg havde mistet mig selv, for jeg er uddannet til at bruge min hjerne.

    I december – altså næsten et helt år efter sammenbruddet – kunne jeg for første gang begynde at læse en lille smule OG forstå, hvad jeg havde læst samt fokusere.

    Her 1½ år efter går jeg stadig til psykolog, hos en som er ekspert i stress og PTSD. Hun har beordret mig til daglig meditation/afslapning uden afbrydelse.
    Jeg dyrker yoga – af lyst, og har dage uden program, og hver eneste dag – hver evig eneste dag, lægger jeg program ud fra min energi og mit overskud. Jeg bevæger mig bevidst langsomt, og jeg passer meget på min indre dialog (dvs. hvordan jeg taler med og ikke mindst TIL mig selv).

    Jeg kan love dig, at jeg har grædt mange, mange, mange tårer, og jeg har været bange for, om jeg nogensinde blev mig igen, for der gik et halvt år, førend der begyndte at kunne spores bedring i bitte, bitte små skridt og med lange pauser imellem.
    Tid, ro, tålmodighed, væren til stede i nuet, hvile, hvile og atter hvile, accept af dine følelser samt professionel hjælp var vejen frem for mig.

    Pas rigtig godt på dig selv. Det kan ikke siges nok.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Mia

    Riv en weekend ud af kalenderen, og prøv at lade al elektronik være slukket, gå ture i naturen, læs en bog du synes er spændende, og hvis du mener du har overskud til det, så ses med dem du holder af, og som du ved vil lytte, uden at sidde med et nervøst øje på telefonen hele tiden snak om hvordan du har det, og lær at være alene med dig selv og dine tanker – også dem man ikke har lyst til at have. Og vigtigst af alt: lyt til din krop! Er du træt, så tag en lur. Forkæl dig dig selv, og husk at det er okay at sige fra overfor aftaler og diverse events.. Jeg har lært af erfaring, at hvis jeg ikke lytter til min krop, så kvitterer den med sygdom, så lyt for Gud skyld til de signaler den sender dig! Jeg har haft rigtig god gavn af yoga, løb og styrketræning, og hvis du ikke kan sove, så skriv dine tanker ned i en notesbog eller lignende, så kan du huske det til dagen efter, hvis det er vigtigt. ☺️

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Pas på dig selv <3

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Mette

    I går lå jeg på assistens krikegård i flere timer og kikkede op på de grønne træer og den blå himmel. Max afslapning. Det kan anbefales.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • P

    Sommetider, når jeg synes alle omkring mig er dumme og uforstående så ligger jeg mig ned og kigger. Det er dejligst udenfor, men også skønt på stuegulvet. Nogle gange lytter jeg til Tina Dickow imens. Men det vigtige er at jeg ikke laver noget. Jeg tænker på himlen, eller mit hvide loft – ikke andet. Men hvis det ikke virker for dig, så prøv hækling. Flere undersøger viser at det er afstressende fordi man bare skal koncentrere sig om den ene lille ting 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Kæreste Matilde, jeg kender dig ikke (har kun mødt dig en enkelt gang), men jeg sender dig mine varmeste tanker. Stress er noget møg.

    Jeg har ikke selv haft stress og jeg synes selv jeg gør meget for at forebygge at jeg kommer dertil. Det betyder hos mig:

    – luft i kalenderen (flere dage om ugen uden sociale aftaler)
    – sige nej tak til invitationer her og der, hvis jeg skønner det nødvendigt
    – træne efter dagsformen (dvs. evt. træne på halv tid/skære ned på runder/reps eller helt holde træningsfri)
    – prioritere min søvn og god søvnhygiejne)
    – snakke med en jeg stoler på om det der rører sig i mig
    – lære at sige “pyt” og sænke standarderne

    Og.. yoga og meditation. Ikke noget jeg selv gør så meget for tiden, men det er bare såå godt for dit hovede og din krop. Det kan være angstprovokerende, fordi der bliver stille og man så kan høre og mærke det, man måske har prøvet at overdøve, men roen… Den ro du får f.eks. af god yoga.. Den fornemmelse du har i din krop bagefter.. Den er nærmest ubeskrivelig og den er bare så god.
    En stresset krop har så godt af afstressende yoga. Noget der giver ro og ikke giver mere adrenalin.
    Hvor du bare kan være. Uden at skulle præstere.

    God bedring 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Susanne

    Hej Matilde.
    For det første, hvor er jeg ked af at læse at du har fået stress.
    Idag bruger vi jo ordet stress om mange ting i hverdagen og vi kan næsten komme til at bruge det i flæng, men når det rammer for alvor er det som at løbe direkte ind i en glasdør med 140 km/t. Ingen forvarsel, sådan føles det ihvertfald, bare SLAM.. Og så ligger man der.
    I Januar i år måtte jeg selv ned og “bide i græsset”, klassisk eksempel på at have ignoreret de signaler min krop havde givet mig.

    Mit bedste råd til dig lige der hvor du er… GIV slip.. Acceptere tingenes tilstand.. Sig ” Ja, sådan er det, og det er helt ok… For så længe du prøver at kæmpe imod.. Hvilket jeg også gjorde med næb og klør for at beholde bare en lille normalitets følelse, ja så længe du gør det sker der intet.
    Lig dig på sofaen, sov, spise, og giv slip.. Der er intet du skal nå.. For når du prøver skal kroppen nok sætte en stopper for det.. Når du har accepteret tingene som de er, vil du mærke det ved at “livet/hverdagen” ikke længere handler om overlevelse, men at du reelt set begynder at kunne mærke små bobler af energi.. Og mit råd her er.. Bliv for hulen liggende på sofaen lidt længere…
    Når du så begynder at mærke en kraftigere energi, ja så kan du jo gå en tur, meditere, bage ( det at ælte dej er ren terapi.. Gentagelser er ren terapi)
    Og stille og rolig.. Med baby steps kan du begynde at forme den du er nu.. For du bliver aldrig den samme igen.. Du er nu en erfaring rigere og den skal du høste fra..
    Idag, 7 mdr siden jeg blev syg, har jeg løbet min første tur på 2 km uden min krop har brokket sig.. Og weeeeeeee det var sjovt

    Så ro ro ro og en masse tålmodighed og accept af dig selv og tingenes tilstand er vejen frem

    Held og lykke.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Miriam Christensen

    Hej kæreste smukke Mathilde. Jeg følger dig på instragram også og sikke en bekymring, jeg lider lidt af noget af det samme jeg har os svært ved at finde ro udover når jeg rider eller træner som jeg max må 30min i øjeblikket, jeg var før vant til mindst 2 timer om dagen så kæmpe omvældning og sygemeldt fra job, jeg begyndte at skrive dagbog det hjalp på humøret derudover er jeg blevet kreativ hoppede ned i søsterne grene og købte en masse forskellige ting, det var ikke dyrt og bare småting, men sikke en glæde, ro og en helt anden verden man er i når man er kreativ, det virker ihvertfald på mig jeg håber du er i bedring og snart får det bedre knus herfra

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Maiken

    Noget med natur! Det kan være at gå en tur ved havet/fjorden. Men. Det bedste er en ridetur på en islandsk hest. Der bliver virkelig tanket op på min konto med sådan en tur.
    Ellers: gør noget, du godt kan lide, noget, som gør dig “grund-glad”.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Henriette

    Hej !
    Jeg gik til lægen for nogle uger siden, fordi jeg havde trykken ved brystet i venstre side, jeg kunne ikke sove om natten (4 timers søvn om dagen i en måned), kunne græde hele tiden, begynde at ryste og havde en konstant hovedepine.
    Jeg har arbejdsrelateret stress… Jeg føler ikke at jeg er god nok og tænker hele tiden at jeg kan gøre det bedre!
    De værktøjer jeg bruger, som jeg syntes hjælper er:
    Inden jeg går i seng, skrive positive og negative ting ned, som der har været i løbet af dagen.
    Prøver at tage en dag afgangen og fortælle mig at det jeg ikke når i dag, når jeg i morgen!
    Jeg træner, og her mener jeg at jeg presser mig selv til det yderste, så det eneste jeg skal tænke på er at trække vejret.

    Håber du kan bruge nogle af de værktøjer, min erfaring er at de hjælper !
    God bedring ! 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Farudenfilter

    Se på mig i en WOD, hvis du vil slappe af og samtidig maxe din kedsomhed ud. :O

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Olivia

    Jeg er netop hjemvendt fra ferie. Har siddet i 5 1/2 time i en flyver uden underholdning. I starte var det røv sygt og kedeligt, men hold nu op, hvor var det rart at sidde og lave ingenting andet end at læse blade og høre musik. Ingen sociale medier, emails som tjekkede ind, sms og opkald som skulle besvares. Jeg har aldrig været så afslappet før, og tror virkelig at vi skal blive bedre til at lade elektronikken ligge 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Mette Hagensby

    Hej Mathilde.
    Puha sikke en forskrækkelse. Jeg gik selv ned med stress for 4 mdr siden. Jeg læser til sygeplejerske, og midt i mit praktikforløb, stod min krop simpelthen af, meget ligesom ved dig. Jeg har aldrig oplevet noget mere skræmmende, tænk at kroppen bare sådan lige pludselig lukker ned!
    Først vil jeg sige at det er super vigtigt at du ikke dyrker for meget motion/cardio, da din krop allerede i alt for lang tid har været overbelastet af stresshormoner, det kan faktisk være ret farligt. Sund mad, yoga, massage, frisk luft og noget der udfordre din hjerne, det er noget som jeg har haft gavn af.
    Pas på dig selv, lyt til din krop og få masser af søvn og hvile. God bedring:)
    Mvh Mette

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Thomas

    Har selv været der i en alder af kun 20 år! Man skal huske at lytte til sin krop og sige fra hvis det bliver for meget – har bl.a. været nødt til at opsige 2 jobs pga. det. Men nu er jeg i mit rette element og er sjældent syg, hvilket jeg var meget engang. At cykle MTB i skoven var noget der hjalp meget, eller bare en gåtur med musik i ørene OG ISÆR at vær åben omkring sine problemer for familie og venner. Gik meget med problemerne for mig selv.
    God bedring! 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Den her skal du ikke høre hvis du har kærestesorger