Kom nu ud af den trygge zone

Er du afhængig?

DSC_0156

 Jeg er afhængig af træning. For mig handler det ikke om vægttab, at straffe mig selv fordi jeg har spist kage eller drukket mig fuld. Det handler ikke om at jeg vil se ud på en bestemt måde. Jeg træner fordi jeg rigtig godt kan lide det og fordi jeg er afhængig af den følelse som træning giver mig – særligt følelsen bagefter en træning. Følelsen af ømme muskler, en fysisk træt krop, sveden der hagler af mig, følelsen af at jeg klarede det. Min far og jeg taler ofte om emnet og diskutere det da også. Min far er, som fædre jo nok er, lidt bekymret for, om jeg lader træningen styre mit liv. Det gør jeg nok – på sin vis – men ikke i sådan en grad at det forurener mit liv. Ordet afhængig er et ret negativ ladet ord synes jeg, og i min verden er afhængighed ikke en dårlig ting – så længe det ikke styrer mit liv i en sådan grad, at jeg undgår sociale arrangementer og kun kan tale om squat og dødløft. Så længe jeg ikke vælger træningen over aftaler med mine veninder og familie. Så længe træning ikke fylder alle mine tanker og handlinger. Men træning er ikke bare træning i min optik – træning er enormt socialt for mig, jeg træner med mange af mine veninder, jeg bliver glad, får en pause fra alle tankerne og jeg får energi.

Jeg læste en ret spændende artikel om emnet forleden og der var 7 tegn på træningsafhængighed, som jeg gerne vil dele med jer. Jeg kan sige ja til punkt 3. Jeg træner sommetider når jeg er rigtig ked af det, fordi det giver min hjerne en pause og fordi jeg får lov til at bruge min energi på andre ting, end at være ked af det og trist. Træningen gør mig glad og giver mig overskud. Hvor mange kan du sige ja til?

  1. Træning er det vigtigste i dit liv og alt andet tilsidesættes.
  2. Du træner så meget at din familie og venner er bekymrede og i får konflikter.
  3. Du bruger træning til at ændre humør og følelser.
  4. Du øger hele tiden din træningsmængde og intensitet.
  5. Du bliver urolig og irritabel, hvis du går glip af en træning.
  6. Hvis du forsøger at skære ned på omfanget af din træning, ender du alligevel med at træne lige så tit som før.
  7. Du træner på trods af sygdom og skader.

Træning er ikke det vigtigste i mit liv – og det tror jeg heller aldrig at det vil blive. Men det er en stor del af mit liv og det er meget betydningsfuldt for mit liv. Jeg ville have svært ved at undvære det og jeg måtte finde andre måder at få min energi ud på. Hvis du kan sige ja til flere af punkterne ovenfor, så prøv at teste din afhængighed. Prøv at holde 3 dage uden nogen former for træning. Mærk efter hvordan du har det i de 3 dage – ændrer dit humør sig radikalt? Eller måske er det meget rart med en pause? Prøv at teste dig selv! I sidste uge havde jeg 3 dage helt uden træning. Det var faktisk meget rart – og jeg havde god tid om morgenen til at gøre mig klar til arbejde og god tid til at stene Netflix. Det var altså rart. Da jeg trænede efter min pause løb jeg længere og hurtigere end jeg plejer – så det kan godt betale sig at give kroppen fri engang imellem. Prøv selv 🙂

1 kommentar

  • Afhængighed kan vel netop både tolkes positivt og negativt, som du også selv er inde på. At være afhængig af søvn, gode grin og sund mad er vel næppe en dårlig ting? 😉 Ligesom det at elske din træning og være afhængig af den for at få hverdagen til at hænge sammen, heller ikke (for mig) opfattes negativt. Begynder man at tilsidesætte alt andet i livet, nedbryde kroppen ved overtræning, ignorere skader osv, så er det naturligvis en anden snak. Men bliver du grundlæggende glad af det du laver? Så fortsæt! 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Kom nu ud af den trygge zone