Mad i 5 dage for 254,45 kroner

Reklame for Forbrugerrådet Tænk

Hvis du kender mig og følger med herinde ved du, at jeg ikke laver særlig meget mad. Jeg klikker meget mad hjem, jeg køber meget mad med hjem og jeg får min kæreste til, at lave mad. Det er sandt. Men madlavning og jeg har ikke været særlig gode kammerater, de seneste par år. Da jeg sidst have en kæreste (for 4 år siden), lavede jeg usandsynligt meget mad. Jeg elskede det. Jeg bagte endda mine egne honninghjerter og skrev navne med glasuren. Waw. Meget vand er daffet gennem åen siden. Jeg blev single og lysten til at lave mad, forsvandt sammen med min ekskæreste. Men nu vil jeg prøve at leve for 250 kroner - i forbindelse med kampagnen "Tyg på det", som Forbrugerrådet Tænk at sat i værk. 5 dage med morgenmad, mellemmåltider, frokost og aftesmad. Jeg har lige svedt lidt, mens jeg handlede ind. Men det lykkedes faktisk - uden den helt store planlægning og jeg tror faktisk ikke, at jeg kommer til at spise kedeligt. Du kan se på billederne, hvad jeg endte med at få for 254,45 kroner. Jeg købte faktisk en plastik(!)pose, så jeg ramte virkelig tæt på de 250 kroner. Du kan nemlig godt spise godt og dejligt - for få penge. Dét er muligt! Jeg har selv lige opdaget det, mens jeg handlede ind! Jeg gjorde mig dog lidt forberedelser inden, at jeg trådte ind i supermarkedet. Jeg vidste at jeg skulle have ymer til morgenmad (for det har K lært mig at holde af). Og noget topping, af en art. Så jeg startede med at hente de ting jeg skal bruge til morgenmad, så gik jeg videre til mellemmåltiderne og så fremdeles. Hvis jeg var vant til at handle efter en indkøbs seddel/madplan, ville jeg sikkert have et bedre overblik, men alting har sin start.

På Tyg på det's facebook kan du få flere tips til, hvordan du kan få god mad uden at bruge for mange penge. Her kan du også deltage i en konkurrence om et gavekort på 500 kr. til et supermarked (som du helt selv bestemmer!)

Jeg snoldede for 254,45 kroner og jeg fik (ret meget økologisk, faktisk!):
  • økologisk skummetmælk,
  • 1 kg æbler (øko),
  • økologisk ymer,
  • økologisk leverpostej,
  • økologiske kiwi,
  • kokosmælk
  • økologiske havregryn
  • clementiner i net,
  • blåbær,
  • økologiske æg,
  • wok mix,
  • salat mix,
  • økologiske gulerødder,
  • økologisk hytteost,
  • nudler,
  • torskerogn,
  • økologiske bananer,
  • rugbrød,
  • squash.
Jeg vil spise ymer med blåbær, æbler og kiwi til morgenmad. Til mellemmåltid har jeg bananer, æbler, clementiner og eventuelt et æg eller lidt hytteost eller havregryn med mælk (som jeg også kan spise om morgenen). Rugbrød til frokost med torskerogn, leverpostej, æg, hytteost og gulerødder i stave. Til aftensmad vil jeg lave en stor wok med wok-mix og nudlerne og kokosmælken. Jeg havde faktisk råd til kylling, men kunne ikke finde noget friland. Og dét vil jeg ikke gå på kompromis med. Så jeg købte lidt flere grøntsager i stedet - det kan jeg godt spise i to dage og så spæde op med friske grøntsager i form af salaten på den sidste dag. De to andre aftner spiser jeg ude - hvilket passer meget godt på en gennemsnitlig uge. Hvad ligger dit madbudget på, om ugen?

Reklame for Forbrugerrådet Tænk