Træning og barsel?

Jeg er officielt gået på barsel - ikke fuldtid, men 75%, hvilket passer mig glimrende. Det betyder nemlig at jeg kan arbejde en smule hver uge, hvilket jeg har det godt med. Det kan dele vandene, sådan noget snak om barsel og hvordan og hvorledes man forvalter dét. Jeg synes man skal gøre det, som passer bedst til ens familie og hverdagsliv og gå efter mavefornemmelsen. Det kan sagtens være at jeg bliver "klogere" og gerne vil have lidt fuldstidsbarsel, men som tingene ser ud nu, så passer det mig godt. Kristian kan også tage mere barsel, hvilket jeg ville elske at han gjorde. Jeg synes det er sådan en god idé med barsel til mænd. Nok om barsel - jeg bliver ofte spurgt om min træning - både den jeg dyrker her mens jeg er gravid, men også hvad jeg har tænkt mig efter fødslen. Pt. træner jeg 1-2 gange om ugen, afhængig af energiniveau og lyst. Jeg er voldsomt træt og udmattet for tiden, så det bliver ikke til så meget træning. Men det skal jeg i gang med, når min krop er klar igen. Lige nu er den på standby og laver baby (og det er en helt fantastisk rejse), men jeg glæder mig godt nok også til at få min krop igen - og træne, svede og dyrke fællesskabet ved træningen, som jeg savner allermest. I mange år har det været crossfit, som har været min kærlighed. Og det er det endnu! Men efter graviditet og fødsel tænker jeg, at jeg lige skal i gang igen. Og der kommer Mommy holdene ind i billedet. Jeg har kigget på de hold i så mange år og tænkt, at jeg glædede mig til at prøve dem. Det ser så hyggeligt ud. Hvis du ikke kender konceptet, så er det træning for mødre og du må have baby med. Du må amme og til og fra, som det passer dig og dit barn. Der er ingen mænd (udover træneren måske, og dét er så kært at se de mænd nusse og holde babyer!), så der er altså frit rum til at være nybagt mor, have søvnunderskud, bakse med bleskift og amning - under træningen. Dét kan jeg godt lide. Mødregruppe, træning, sved og et fælles tredje. Dét er lige noget for mig! Derfor skal jeg teste mommy holdene - lige så snart baby og jeg er klar. Jeg glæder mig helt vildt! Jeg glæder mig til at træne igen, med andre som holder af træning. Jeg glæder mig til at være sammen med andre kvinder, som er samme sted i livet som jeg. Så jeg kan dele frustrationer, glæder og stille spørgsmål. Jeg glæder mig til at svede, til at squatte og til at lave ting i baren, som jeg gjorde nærmest dagligt, inden jeg blev gravid. Jeg synes det virker til, at holdene bliver en form for ekstra mødregruppe, hvilket jeg er meget tiltrukket af. Jeg spurgte jer hvad I gerne vil træne (hvis i overhovedet vil træne mens i er på barsel) og hvad der kunne motivere jer til, at få trænet når i har født. I delte mange forskellige synspunkter og jeg deler her nogle stykker af dem:
  • mange af jer vil gerne styrketræne efter en graviditet og en fødsel - fordi kroppen har været på en rejse og måske ikke er som før baby flyttede ind i kroppen. Mange vil gerne gå til crossfit (hvilket jo varmer mit crossfit hjerte!),
  • mange af jer vil gerne svede, bare én gang om ugen.
  • mange savner samværet med andre nybagte mødre og vil gerne dele dét og træning med andre.
  • ting der ville motivere jer er ting som: god søvn (forståeligt!), fællesskabsfølelse, plads til at kunne gå fra og amme, skifte etc. uden at det genere de andre som træner og uden at man skal føle sig til besvær.
  • ting som ville motivere jer til at komme afsted til træning: længere træningspas (mommy holdene er halvanden time btw) og at musikken ikke brager derud af og generer baby. Jeg har ikke selv deltaget på et mommy hold endnu, men når jeg har set holdene træne, har der altid været lav musik.
  • andre ting som ville kunne motivere jer: at træne sammen med mig. Så sødt at så mange af jer, har skrevet det. Jeg har givet det videre til Crossfit Copenhagen, så jeg tænker at lave en træning sammen med jer som også snart skal føde, i det kommende år. Dét glæder jeg mig til!
Erfaringer, tips og tricks til en aktiv barsel? Del dem meget gerne i kommentarfeltet!