Hjemmelavet yoghurt

Fik et super godt tip, af min vegetar veninde: Hjemmelavet yoghurt! Det er billigt, nemt og hurtigt at lave, og du kan spise det, hvis du er veganer eller er laktoseintolerant: DSC_0077 DSC_0079 Her spist med min granola som topping. Du skal bruge (der bliver til 1 liter yoghurt):
  • 1 liter sojamælk
  • 2 spsk. købt sojayoghurt (f.eks. denne, som kan købes i Irma, Bilka, Rema - den koster 18 kroner for 500 gram)
  • et termometer
Sådan gør du: Hæld sojamælken i en stor gryde og varm det op til kogepunktet. Rør hele tiden. Når der begynder at komme bobler i overfladen, skal du slukke for blusset og sætte et termometer i. Når temperaturen er faldet til omkring 50 grader, skal du putte købe yoghurten i, og røre godt rundt. Hvis du putter yoghurten i, mens sojamælken er 45 grader eller højere, vil du få en lidt mere sur yoghurt, ved 45 grader og lavere, en mere mild yoghurt. Du kan prøve dig lidt frem. Hæld sojamælken over i en tætsluttende beholder, jeg brugter min Margrethe skål med tilhørende låg, du kan også bruge en plastikbeholder eller en tætsluttende kande, som min veninde gør. Sæt skålen et varmt sted - jeg pakker min ind i et tæppe og stiller den ved siden af min seng. Der skal den stå i 24 timer. Så skulle der gerne være yoghurt! Det skal nu stilles i køleskabet, hvor det kan holde sig i 5-6 dage, jo længere den holder, jo mere sur kan den blive. Yoghurten er frysevenlig - hvis du bliver glad for, at lave din egen yoghurt, så tag 2 spsk. fra hver gang og frys ned, så har du altid til at starte en ny portion, det kan bakteriekulturen (som det så smukt hedder) sagtens holde til. Kilder: Min veninde Julie og dette site. Find mig på instagram her.